Щатът Калифорния се намира на критичен фискален кръстопът, тъй като неговите екологични изисквания са в пряк конфликт с модела му за финансиране на транспорта. С влизането в сила на изискването на губернатора Гавин Нюсъм от 2035 година за прекратяване на продажбите на нови автомобили с бензинови двигатели, щатът се готви за недостиг от няколко милиарда долара в приходите от данъка върху бензина, който понастоящем финансира по-голямата част от поддръжката на пътищата. Решението, което Caltrans проучва активно, е таксата за ползване на пътищата или данъкът за изминат километър, проектиран да бъде устойчива и справедлива система „ползвателят плаща“, която гарантира, че всички шофьори – на бензинови, хибридни и електрически автомобили – допринасят въз основа на действителното си ползване на пътищата, като се елиминира неравенството в настоящата система, причинено от разликите в икономията на гориво на превозните средства.
Пилотната програма за събиране на пътни такси SB 339, която започна през лятото на 2024 година, проучи различни методи за проследяване, включително проверки на километража, устройства за включване и GPS транспондери, с основна цел да се постигне неутралност на приходите в сравнение със съществуващия данък върху горивото. Последната изчислена ставка, необходима за леките превозни средства, за да се постигне тази цел, беше 2,8 цента на миля, като се отчита инфлацията. Макар тази ставка да е насочена към справедливост, тя се сблъсква със силни политически съпротиви; противниците ѝ изчисляват, че разходите за средния калифорнийски пътуващ до работа могат да варират от 900 до 1200 долара годишно, като твърдят, че тя е регресивна и несправедлива към работещите семейства и жители с по-дълги пътувания до работа. Разходите за внедряване също са фактор, като изчисленията варират от 7% за ръчно отчитане на километража до 12% от събраните приходи за електронни устройства за проследяване.
Борбата на Калифорния отразява национална криза, тъй като 39 други щата в САЩ вече са прибегнали до годишни регистрационни такси за електромобили като временно решение за компенсиране на загубените приходи от данъка върху бензина. Тези фиксирани такси, като началната такса от 400 долара и годишното подновяване от 200 долара в Тексас, често надвишават това, което средният шофьор на бензинова кола плаща като данък върху горивото, което води до критики, че те несъразмерно наказват собствениците на електромобили, независимо от действителното им използване. В Колорадо е приложен по-балансиран подход, като постепенно увеличава таксите за електромобилите, докато индексира данъка върху бензина към инфлацията. Дългосрочното решение обаче се крие в модела RUC, въведен от щати като Орегон и Юта, които вече прилагат доброволни програми за таксуване на километър. Калифорния планира 10- до 12-годишно поетапно въвеждане, за да прехвърли всички 33 милиона леки и търговски превозни средства в щата към системата RUC, с цел да се възползва от съществуващата правителствена инфраструктура, за да сведе до минимум административните разходи.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Кирил
Коментиран от #4, #11
11:16 11.12.2025
2 ДрайвингПлежър
Коментиран от #6, #8, #10
11:20 11.12.2025
3 Механик
" и за кво си ги отрязахме и си купихме електрички?"
11:36 11.12.2025
4 пешo
До коментар #1 от "Кирил":
Екология екология и политики...ама разбрахте ли сега , че винаги всъщност става дума за едни париКоментиран от #9
11:45 11.12.2025
5 Джо
11:45 11.12.2025
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Гадняр
12:00 11.12.2025
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Тъй де!
До коментар #4 от "пешo":
Винаги става въпрос за "едни" пари,които централните банки постоянно печатат,за да могат флагманите на разни политики да забогатяват все повече и повече!!!13:09 11.12.2025
10 Сериозну?
До коментар #2 от "ДрайвингПлежър":
Ти сега ли го разбра?13:12 11.12.2025
11 То и досега
До коментар #1 от "Кирил":
не се караше тънко,ама те си мислят и им се иска да е така.НО...елементарната математическа сметка показва,че разликата в цената на един и същ модел автомобил(електрически и с двг),показва че за 150 000 км пробег няма избиване на парите след като се сметнат и всички разходи по подръжка в сервизите.Вече няма разлика в разходите за гориво или зареденено електричество за пробег от 100 км.Зарибиха дс си купят електрички,а цената киловатите електроенергия постоянно расте.13:20 11.12.2025
12 Гатака
14:21 11.12.2025